Choklad gånger 2

Min kära farmor fyllde nyligen 85 år. Vi firade henne på en restaurang som hon själv valt ut. Farmor och farfar hade bjudit sina närmaste släktingar och bekanta denna tillställning och allt blev mycket lyckat. Då jag tidigare haft med mig en liten födelsedagstårta/-bakelse till födelsedagsbarnen så fick jag ta med mig en till farmor i eftehand, då jag inte kunde ta med en till restaurangen.
Så Micke och jag åkte hem till framor och farfar för en vecka sedan. 

Denna gången ville jag prova något nytt, utan sockerpasta, samtidigt som det skulle vara något som farmor älskar. Så vad skulle passa bättre än en riktig chokladtårta..? Farmor är helt tokig i choklad (vilket troligen har gått i arv till mig via far min).



Detta är ingen "vanlig" tårta som är delad i olika delar och fylld. Bottnen är bakad som chokladbrownie (typ kladdkaka) och är inte delad alls. Bottnen är ca 6 cm hög och är enadast täckt med chokladmousse. Försökte få det så slätt som möjligt, men det var inte lätt. Sen spritsade jag choklad ovanpå o snirkliga mönster och dekorerade med tre blommor på mitten. La även dit några sockerkulor för att göra pricken över i :) Inte världens vackraste, men jag är någolunda nöjd.

Viktigast av allt - farmor blev överlycklig :) Älskar dig, farmor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0