Juliga cupcakes




Tyvärr dröjde det lite längre än jag tänkte med att få ut dessa på bloggen. Hade lovat att lägga ut dem efter julhelgen, men tyvärr flög ett virus på mig med feber, förkylning och ögoninfektion. Idag ser jag världen igen, härligt! Så här kommer jul-cupcakesen som jag gjorde till förra veckan då jag och min man hade ett litet minijulbord här hemma med ett par goda vänner.

Jag kan ärligt säga att de blev sådär. Själva cupcake:n var ganska tung och mäktig. Hade tänkt mig den något lättare/luftigare/fluffigare. Det är i alla fall en pepparkakscupcake. Sen la jag en slags lingonmousse ovanpå och täckte med röd marsipan. Rosetterna är i sockerpasta. Längs kanterna har jag spritsat med kristyr.

Lekte även lite med kristyren då det var första gången jag gjorde och använde detta :) Riktigt kul att arbeta med, måste jag säga! Så det blev en gran-cupcake också med små röda kulor och en toppstjärna.



Men eftersom cupcaken inte blev så bra, lägger jag inte ut receptet här. Däremot har jag ett bra recept på kristyr för er som är intresserade :)

600 g florsocker
3 msk äggvitepulver
6 msk hett vatten

Vispa alla ingrediensrena tills kristyren börjar bilda toppar. Det tar ca 10-12 minuter med vanlig elvisp på hög hastighet. Med den vattenmängden blir kristyren lagom enligt mig, men om man vill ha en hårdare kristyr så kan man minska vattenmängden med 0,5-1 msk.

Kristyren går att förvara i en lufttät burk i rumstemperatur i ca 3 månader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0