Till min farbror

Jaha, då var det födelsedagsfirande igen. Min farbror Jimmy fyllde år 3 dagar efter min mamma, så jag tänkte att jag får hitta på något skoj till honom också. Dock blev det ingen bakelse i form av ett paket. Eftersom han har lite smårolig humor och skulle fatta skoj, så blev det följande:




Ett bröst! Faktiskt riktigt roligt att göra :)

Den består av ljus rulltårtebotten, fylld med geisha-fluff och marsankräm. Spacklad med mjuk smörkräm. Täckt och dekorerad med sugarpaste.

Kanske någon som undrar hur man får bröstformen?

Jag tog en liten skål i lämplig storlek. Skär ut runda bottnad med skålen som mått.
Lägg i plastfolie i skålen till att börja med - så man enkelt får ut tårtan sen.
Lägg sedan i en botten. Lägg i en fyllning.
På med nästa botten, samt ny fyllning.
Lägg på sista bottnen och tårtan ska nu precis gå upp till kanten på skålen.
Ta fram mer plastfolie och plasta in. "Dra åt" plasten ganska hårt, så att skålens innehål verkligen stabiliserar sig. Låt stå i kylen under natten.



Så här ska det se ut när det är klart.

När det är dax att fortsätta med härligheten:


Ta bort plasten.


Lägg bröstet på assiette/fat/bricka eller vad ni nu ska använda.


Håll emot plasten som ni la i botten på skålen och lyft försiktigt. Dra sedan bara bort plasten.

Nu är det bara till att spackla tårtan väl, så att den blir jämn och att man får den formen man vill ha. Inte alltid man får chansen att forma bröstet till perfekt form, va..? ;)
Sen är det bara att dekorera. Endast fantasin sätter gränserna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0