Födelsedagstårta med hösttema

 
 
Min svågers bonusdotter Amanda fyllde 12 år i lördags. Hon bad mig göra tårtan, vilket jag givetvis gärna gjorde. Hennes önskemål var en tårta i höstens tecken. Den skulle vara grön, gärna lite som mossa. Sen skulle där vara höstlöv, igelkottar och en pumpa.
Jag har gjort en liknande tårta förra året som vi utgick ifrån.
Tårtan är bakad på ett recept för ljusa bottnar, men jag ersatte 1/3 av mjölet mot kakao, då hon ville ha chokladbottnar. På så sätt blir chokladbotten inte så mäktig och kompakt.
 
Sen är tårtan fylld med mangomousse och passionsfruktmousse (se recept längst ned i inlägget). Den är spacklad med grädde. Täcke och dekorationer är i sockerpasta och flowerpaste.
Löven har jag skurit ut för hand och målat.
 
 
 
 
 
 

 
 
 
Mangomousse (räcker till ett lager i en normalstor tårta på 24 cm)
300 g mango
100 g socker
4 gelatinblad
2,5 dl vispgrädde
 
Blötlägg gelatinet i 5 minuter.
Skär mangon i mindre bitar och koka upp med sockret. Låt puttra någon minut.
Mixa till en slät puré. Lägg ner gelatinbladen i den varma purén och blanda väl.
Låt svalna.
Vispa grädden och blanda i purén. Låt stå kallt och stelna i ett par timmar.
 
Passionsfruktmousse (räcker till ett lager i en normalstor tårta på 24 cm)
6 passionsfrukter
4 msk socker
4 dl vispgrädde

Gröp ur allt innehåll ur frukterna och lägg i en gryta tillsammans med socker. Koka upp och låt puttra ett par minuter. Ställ i kylen 2-3 timmar.
Vispa grädden och blanda med den kylda frukten.
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Visst är det roligt med tårtor=) Och jag tycker att det är så roligt att måla tårtorna. Kolla gärna in min blogg så får du se dom jag målade i december=)

2015-01-26 @ 16:24:02
URL: http://gjordavsocker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0