Blixten McQueen

 
 
Min väninna Malin kom till mig och undrade om inte jag kunde göra en Blixten-tårta till hennes pojk Elias som fyllde 2 år nyligen. Elias och min flicka Lilly är jämngamla, det skiljer bara 10 dagar på dem. De är nära vänner. Så självklart ville jag göra Elias tårta!!
 
Det var ett roligt projekt, måste jag säga. Den skulle räcka till 10 personer, men jag vet inte hur jag tänkte för denna blev superstor! Den räckte till alla 20 gästerna på kalaset ;)
 Tårtan blev 41*28 cm ungefär har jag för mig...
 
Den är fylld med glasscreme och jordgubbsgrädde. Spacklad med smörkräm och täckt med marsipan. Övriga dekorationer är i sockerpasta.
 
 
 
 
 
 
Sen är ju då frågan - hur har jag gått till väga?? :)
 
Jag bakade tårtan enligt principen "3 lika delar". Då bakade jag bottnarna i långpanna. 5 ägg till varje botten, och jag bakade 3 bottnar för att bygga bilens grund. Sen tog jag delarna som blev över för att göra "taket"/"huvudet" på bilen. När bottnarna är utskurna, grunden är färdigbyggd och fylld ser den ut såhär:
 
 
Sen fick den vila över natten, inplastad rätt hårt så formen håller sig.
Nästa moment är att spackla den, och det är då man tar fram alla former som Blixten har. Man får ha tålamod, bygga små kullar och göra fördjupningar på vissa ställen. Efter spackel ser det ut såhär:
 
 
 
 
Sen är det bara att täcka den och dekorera den så likt orginalet som man kan.
 
Det var oavsett ett mycket roligt projekt. Och uppskattad blev den av både födelsedagsbarn och gäster :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0