Julgranskula



Igår hade vi våra respektive föräldrar på besök. En trevlig kväll med god mat och dryck. Till kaffet hade jag gjort denna jultårta i form av en julgranskula. Eller det var tänkt att den skulle vara formad som en julgranskula, men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Hade velat ha den mer rundad på toppen. Men då hade jag behövt fylla tårtan i en skål som är mer rundad, och det har jag ingen. Så det fick bli såhär..

Tårtan var i vilket fall mycket uppskattad. Denna gången hade jag även provat en ny fyllning :)

Tårtan består av ljusa bottnar och är fylld med något så gott som apelsinmousse och romerska bågar-fluff. Spacklad med grädde.

Apelsinmousse:
3 dl vispgrädde
3 msk socker
4 msk koncentrerad apelsinjuice
2 äggvitor

Vispa äggvitorna till hårt skum. Börja vispa grädden, men bara tills den börjar tjockna. Häll i socker och koncentrerad apelsinjuice. Fortsätt vispa grädden hårt. Vänd försiktigt ned äggvitorna i grädden.
Låt stå i kylen i minst 3 timmar (eller över natten).

Romerska bågar-fluff
200 g romerska bågar
3 dl vispgrädde

Smält chokladen i grädden på svag värme. Det får absolut inte koka! När all choklad är smält, ställ in i en bunke i kylen tills den är riktigt kall (lämpligast över natten. När man sen ska fylla tårtan vispar man upp chokladgrädden så den blir tjock.



Tårtan är sprayad med lite guldspray, men det är lite svårt att se det på bilden.



För andra gången har jag spacklat tårtan med grädde. Den röda sockerpastan är ett nytt märke jag provade. Både god och bra att arbeta med. Men var osäker på hur den skulle bli när den kom i kontakt med grädde. Men eftersom jag spacklade, täckte och dekorerade tårtan samma dag som den skulle ätas, så tänkte jag att jag chansar :) Och det fungerade bra även denna gång.

   
Upplagd på tårtfatet.

    

Tja, som ni ser så finns halva tårtan kvar. Vem kommer och hjälper till att äta upp den idag? :) Den röda sockerpastan har förresten inte smält eller blivit konstig nu dagen efter heller. Så då vet jag ju att detta märke och grädde fungerar alldeles utmärkt ihop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0