Nyårstårta med fyrverkerier




God fortsättning på nya året får jag väl börja med att säga :)

Nyårsafton tillbringade jag och min man tillsammans med goda vänner, Ida o Tim, Olle o Frida och så lille Melvin. Ida och jag stod för matlagning - trerätters. Men jag fick äran att göra tårtan :) Lite klurigt att komma på hur den skulle kunna se ut. Ida ville gärna ha med fyrverkerier på något sätt. Men eftersom jag inte mått bra i mellandagarna hade jag inte så mycket tid att klura på det. Så det fick bli fusk-fyrverkerier (alltså inte ätbara).



Tårtan är bakad på ljusa bottnar med glutenfritt mjöl. Den är fylld med apelsinmousse och nutella-fluff. Den är spacklad med grädde och täckt och dekorerad med sockerpasta. Kanten längst ned är spritsad med kristyr. Fyrverkerierna har jag bara stuckit ned i olika höjder.

Nutella-fluff
200 g nutella
3 dl vispgrädde

Smält nutellan i vispgrädden på svag värme. Grädden får INTE koka! När all nutella har smält, häll över i en bunke och ställ in i kylen tills blandningen är riktigt kall. Gärna över natten. Innan du ska fylla tårtan vispar du blandningen som vanlig grädde.



Smakkombinationen var uppskattad av mina vänner. Men personligen tyckte jag då att denna kombinationen var bättre :)

Ha det fint!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0