Snickare-tårtor





I helgen som gick fyllde min mans morbror 65 år. Jag hade blivit ombedd att göra tårta till hans kalas, vilket jag såklart ville göra. En tårta skulle vara i något roligt tema - och eftersom han har arbetat inom träindustrin och tillverkat möbler i sitt yrkesverksamma liv, så fick det bli en liten snickare med verktyg som tillverkat (ett något skevt) bord :) Den andra tårtan blev en hop med blommor på, som fick gå i samma färg som snickarens kläder.

Stackars Sven-Erik, han visste inte om att jag skulle ta med tårta. Så hans fru sa till honom att en av hans söner hade fixat tåta och skulle ta med sig dem. När de kom - utan tårtor - så blev han besviken och tyckte det var tråkigt att de inte hade något att bjuda på till kaffet. För sonen Anders hade "glömt" dem ;)
Det märktes att det plågade honom lite... Men när kaffet var framdukat så smög vi in tårtorna - och då var allt frid och fröjd igen, haha :)

Det körde ihop sig något när dessa skulle tillverkas, rent tidsmässigt, eftersom jag hade en tredje tårta att göra till samma dag. Så jag har inte hunnit prova några nya spännande fyllningar.





Tårtorna är bakade på ljusa bottnar. Tårtan med blommor på är fylld med hallonmousse och citronfromage och är spacklad med smörkräm smaksatt med lite lime-essens. Täcke och blommor är gjorda i sockerpasta.

Eftersom det var med lite barn på detta kalas, så fyllde jag tårta nummer två med maraboufluff och en vaniljkräm. Även denna är spacklad med smörkräm som jag denna gång valde att smaksätta med vaniljessens. Täcke, bräder, verktyg, spikar och snickare är gjorda i sockerpasta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0